Velká historie světa

aneb čehože jsme to vrcholem?

(10. večer diskusního cyklu Světozor, 22.9.2014)

Tématem večera bylo zamyšlení nad tím, kam nás civilizace dovedla, jestli žijeme na vrcholu vývoje nebo v čem by mohla spočívat cesta ještě výš. Zároveň videjko, které nás inspirovalo, dává krásně do souvislostí poznatky z fyziky, chémie i přírodovědy, které jsme nabrali ještě na základce. Když to člověk vidí, žasne, jak krásně to všechno na sebe navazuje! A právě o to žasnutí se dnes chtěl Miro podělit.

Ukázalo se, že to videjko působí na každého jinak. Někomu se to zdá až moc přírodovědecké a raději by si vznik světa představoval poetičtěji. Jiní z nás jsou zase rádi, že kromě tradiční poetiky je už konečně dostupných víc a víc „přírodovědeckých“ videjí na webu, která dětem i dospělým umožňují poznávat svět zábavnější formou. A taky jsme řešili, kam se za posledních sto let ztratila úcta k učitelům a smysl pro povinnost, který prý nahrazuje smysl pro odpovědnost.

Mluvili jsme i o dopadu civilizačních vymožeností na vztahy mezi lidmi, o chatování s šedesátiletou babičkou, o hledání štěstí v prostotě a naproti tomu o dobývání Marsu.

Bavili jsme se rovněž o tom, jak je statisticky dokázáno, že se při pohledu na dnešní svět nemáme bát optimismu. Zabývali jsme se otázkou, jestli bylo indiánských obětí conquisty více než obětí druhé světové války, a přemýšleli jsme, zda jaderné zbraně působí mírotvorně. Končili jsme pátráním po tom, kdo jsou dnešní světoví vůdci a jak mluví o dobru.

Některé z odpovědí se dají najít na níže uvedených odkazech.

 

Video:

  • David Christian: Velká historie světa – toto video inspirovalo dnešní diskusi.
  • Hans a Ola Rosling: Jak si nebýt neinformovaný o světě – neuvěřitelně zábavný švédský statistik Hans Rosling a jeho syn Ola mluví o pesimizmu a neinformovanosti médií:
    »Víte, problémem není ani tak to, že by lidé nečetli a nesledovali média. Problém je v tom, že sama média neznají správnou odpověď. …většina věcí se zlepšuje. Takže když máte před sebou otázku, u níž si nejste jisti odpovědí, měli byste tipovat „je to lepší“. Jasné? Netipujte to horší.«
  • Video: NEZkreslená věda s Pavlem Liškou nás zábavnou formou seznamuje s novými vědeckými poznatky o světě.
  • Sugata Mitra: Vybudujme Školu v oblacích – v pozici 15:07 se mluví o tom, jak i šedesátileté babičky mohou přes internet pomáhat na dálku:
    »Vrátil jsem se do Anglie hledat britské babičky. Vylepil jsem inzeráty, ve kterých se psalo: Pokud jste britská babička, máte širokopásmové připojení k internetu a webkameru, můžete mi zdarma věnovat jednu hodinu svého času týdně? Během prvních dvou týdnů jsem jich získal 200. Znám víc britských babiček, než kdokoliv ve vesmíru. Říká se jim Granny Cloud (Obláček babiček). Granny Cloud vysedávají na internetu. Je-li dítě v nouzi, vysíláme babičku. Napojí se přes Skype a všechno vysvětlí. Sledoval jsem, jak vysílají z vesničky Diggles v severozápadní Anglii do vesničky v Tamil Nadu, v Indii, téměř 10 000 kilometrů daleko. Zvládla to jen jedním prastarým gestem. „Šššš.“ Jasné?«

Literatura:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *