Zveme Vás na dobrou družnou výpravu za poznáním v sérii diskusních večerů, které nám umožňují společně sdílet své pohledy na svět, ale také nás provokují k zamyšlení. Povídáme si s rozhleděnými lidmi na zajímavá témata tak, aby nás to posunulo o kousek dál v životním zrání. Název Světozor jsme zvolili proto, že má zajímavé asociace (rozhled, multi-kulti, biograf, cukrárna, Šafárik a trochu i světonázor).
Každý večer má své předem dané téma. K nastartování a nasměrování diskuse slouží krátké video nebo úryvek z knížky (cca 15 min). Dále se pokračuje volnou diskusí ve stylu brainstormingu nebo Chatrče: každý názor je přípustný, nepřicházím nikoho přesvědčovat, ale podívat se na svět jinýma očima. Nechám na sebe v nejbližších hodinách působit inspirující myšlenky druhých, abych si tak nakonec ujasnil, kde sám stojím, co cítím, kam směřuji. O přestávce si rádi beze slov zabubnujeme, aby myšlenky měly čas zrát.
Téma večera si připravuje vždy jeden z nás na základě toho, co ho poslední dobou nadchlo, inspiruje, naplňuje elánem, dodává mu sílu. Témata jsou velmi obecně provázána heslem „aplikovaná víra“, ať už je to víra v Boha, v dobro, v lásku či v lidskost. „Vyzobáváme“ tyto vyšší principy z každodenního dění kolem nás a na druhou stranu také hledáme cesty, jak tyto vyšší principy promítnout do svého všedního konání, vystupování a rozhodování.
- Hledající a zabydlení (Tomáš Halík) aneb proč předávat tutéž tradici jinými slovy? (9.4.2013)
- Pět jazyků lásky (Gary Chapman) aneb mám se ještě dneska dělit o poslední krajíc chleba? (13.5.2013)
- Ekonomika daru (Eric S. Raymond) aneb cože zůstane na ruce, která růži podala? (4.6.2013)
- Keď pomoc škodí (Steve Corbet, Brian Fikkert) alebo ako zmierniť chudobu bez ublíženia chudobným a vám samotným? (16.7.2013 a 17.2.2014)
- Nevybíráme anděly (T.Halík) aneb kterak moudře spravovat tuto zemi? (29.10.2013)
- Bible s citem (P.Remeš) aneb co prožívám když čtu tuto kapitolu? (25.11.2013 a 31.3.2014)
- Ateismus 2.0 (Alain de Botton) aneb co se může líbit ateistům na náboženství? (27.1.2014)
- Žití v přítomnosti – Sokrates, Chatrč (28.4.2014)
- Velká historie světa (David Christian) aneb čehože jsme to vrcholem? (22.9.2014)
- Rodina jako sociální děloha (V. Chvála, L. Trapková) aneb jaký má rodina ještě smysl v dnešní moderní době? (17.11.2014 a 24.11.2014)
- Historie jako nauka o přítomnosti (R. Stark, N. Ferguson) aneb z čeho pramení naše síla? (27.4.2015)
- Jak se v běžném životě napojujeme na Zdroj, jak s ním komunikujeme? – Proměna (Wayne Dyer)
- Jak získávat přátele, působit na lidi a nezblbnout z toho? – knihy Jak získávat přátele a působit na lidi (Dale Carnegie) a Sedm návyků vysoce efektivních lidí (Stephen Covey).
- O matce marnotratného syna (Lukáš 15:11-32) aneb proč drží muži a ženy hladovky? (Mužská a ženská spiritualita, výzdoba v kostele, hladovka na poušti, lidová zbožnost, proč si nevyrábět modly, proč chodí muži méně do kostela, jsou křesťané zženštilí? …)
- Bůh vyslyší i nevěřící (Róbert Bezák) aneb můžu mezi vás i když jsem rozvedená?
- Hledání mužnosti – inspirace M.Kuffou – „Kde končí naděje, začíná peklo“.
- Sloni a důležitost otcovství (Wade Horn).
- Nové úrovně organizace společnosti – demokracie (sociální kapitál), nadnárodní firmy a crowdsourcing
- Ljudmila Ulická: Daniel Stein, překladatel
- Anthony de Mello: Bdělost
- Elias Vella: Svatost je pro každého
- Anthony de Mello: Cesta k lásce
- Adam Grant: Give and take, aneb jak dáváním získat a celý se nerozdat
- Barry Schwartz: Praktická moudrost, aneb kam se nám ztrácí z institucí cit? Viz také okno vitality Bernarda Lietaera.
- Bible – o Janu Křtiteli
- bibliodrama
- příběhy lidí z Bible – svatba – různé pohledy (přizvat pana faráře)
- Proč nedali všechna evangelia do Bible? Co ty apokryfní? Jak to mohli na koncilu vědět – pár desítek lidí?
- Církev a celibát – ženit se můžou kněží nekřesťané i jiné křesťanské církve, proč katolíci ne?
- Paralela víry a abstinence od alkoholu (cynizmus, zlo, mamon jako alkohol).
- Církev a majetek: církevní vyrovnání a nejlepší správce, církevní desátky a římský aparát, kulturní dědictví, pozůstalosti bezdětných – stát vs. církev, benediktíni-cisterciáci-trapisté.
Myšlenka se rodí, pojďme jí dát spolu tvar.